erfanbon erfanbon .

erfanbon

تغذيه با شيرمادر

 

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مديسن نت، اكنون، يك مطالعه جديد نشان مي‌دهد نوزاداني كه به مدت شش ماه يا بيشتر با شير مادر تغذيه شده اند، در مقايسه با كودكاني كه در دوران نوزادي از شير مادر تغذيه نمي‌كردند، در آزمون‌هاي سنجش مهارت‌هاي كلامي و روابط تا سن ۱۴ سالگي امتياز بيشتري كسب كردند.

«رنه پريرا-الياس» محقق ارشد از دانشگاه آكسفورد انگلستان، مي‌گويد: «پس از در نظر گرفتن شرايط اجتماعي-اقتصادي و توانايي شناختي مادر، مدت طولاني‌تر شيردهي شبانه با نمرات شناختي بالاتر در كودكان، حتي تا سن ۱۴ سالگي مرتبط است».

او گفت: «شير مادر حاوي اسيدهاي چرب اشباع نشده و ريز مغذي‌ها است كه به رشد مغز كمك مي‌كند. همچنين حاوي microRNA ها، قطعاتي از كد ژنتيكي است كه مسئول برنامه ريزي مغز براي رشد و عملكرد صحيح هستند.»

آكادمي اطفال آمريكا، تغذيه انحصاري با شير مادر را براي حدود شش ماه توصيه مي‌كند و به دنبال آن تغذيه با شير مادر را همراه با غذاهاي ديگر براي يك سال ديگر يا بيشتر توصيه مي‌كند. شيردهي طولاني مدت با مزاياي سلامتي بالقوه، از جمله خطر كمتر عفونت و برخي بيماري‌ها همراه است.

براي اين مطالعه، محققان بيش از ۷۸۰۰ نوزاد متولد شده در بريتانيا را از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ تا زماني كه به سن ۱۴ سالگي رسيدند، دنبال كردند. ۲۳ درصد از نوزادان به مدت شش ماه يا بيشتر با شير مادر تغذيه شدند و حدود ۳۴ درصد اصلاً از شير مادر تغذيه نمي‌كردند.

بچه‌ها در سنين ۵، ۷، ۱۱ و ۱۴ سالگي، آزمون‌هايي را براي سنجش مهارت‌هاي روابط كلامي و مكاني انجام دادند. نمرات آزمون‌ها در ميان بچه‌هايي كه براي مدت طولاني‌تري از شير مادر تغذيه مي‌كردند، بالاتر بود.

همه زنان نمي‌توانند به نوزادشان شير دهند و اين بدان معنا نيست كه فرزندان آنها در وضعيت نامساعدي قرار خواهند گرفت.

پريرا-الياس گفت: «فوايد بالقوه در توانايي شناختي در بين كودكاني كه براي چندين ماه از شير مادر تغذيه مي‌كنند، معادل تنها ۲ تا ۳ امتياز ضريب هوشي در مقياس ضريب هوشي معمولي با ميانگين ۱۰۰ است.»

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۲۰:۱۸ توسط:erfan موضوع: نظرات (0)