erfanbon erfanbon .

erfanbon

رشد نوزاد تازه متولد شده

 

 

سال اول زندگي نوزاد جديد شما زمان شگفت انگيزي است. تنها در عرض 12 ماه، كودك شما از يك نوزاد تازه متولد شده كه كاملاً به شما وابسته است به كودك نوپايي تبديل ميشود كه شروع به راه رفتن، صحبت كردن و نشان دادن اولين نشانه هاي استقلال مي كند.

در ماه اول نوزاد شما تازه به اين دنياي جديد و بزرگ و عجيب عادت مي كند. و شما به رسيدگي به نيازهاي متعدد آنها عادت مي كنيد. در زير تنها تعدادي از تغييراتي است كه مي توانيد انتظار داشته باشيد در ماه اول فرزندتان مشاهده كنيد.

مهم است به خاطر داشته باشيد كه نوزاداني كه نارس به دنيا آمده اند دقيقاً از اين نقاط عطف نوزاد پيروي نمي كنند. آنها به احتمال زياد به هر نقطه عطفي بر اساس تاريخ مقرر خود خواهند رسيد نه در روز تولدشان. نوزاداني كه يك ماه زودتر به دنيا آمده اند احتمالاً يك ماه بيشتر طول مي كشد تا به همسالان خود برسند.

 

رشد نوزاد يك ماهه چگونه است؟

اگر نوزادتان در چند روز اول تولد مقداري وزن كم كرد، نگران نباشيد. نوزادان با مايعات اضافي بدن به دنيا مي آيند و به طور معمول تا 10 درصد از وزن هنگام تولد خود را قبل از تثبيت و شروع افزايش وزن از دست مي دهند. تا تولد دو هفته اي، نوزادان بايد به وزن تولد خود برگردند و در ماه اول به سرعت وزن اضافه مي كنند - بين نيم اونس تا يك اونس در روز. پزشك شما افزايش وزن كودك را بر اساس نمودار رشد در طول ويزيت‌هاي كودك خوب بررسي مي‌كند تا مطمئن شود كه با سرعت مناسب رشد مي‌كند.

 

مهارت هاي حركتي

سيستم عصبي يك نوزاد تازه متولد شده هنوز در حال بلوغ است، اما نوزادان مي توانند در ماه اول خود كارهاي زيادي انجام دهند. متوجه خواهيد شد كه كودك شما با چندين رفلكس ذاتي از جمله مكيدن متولد شده است. به زودي پس از تولد، آنها مي توانند (با كمي كمك شما) براي تغذيه به سينه يا نوك سينه بچسبند. اگر انگشت خود را داخل كف دست كودك قرار دهيد، متوجه خواهيد شد كه آنها مشت خود را دور آن مي بندند (و بسياري از پدران مغرور به قدرت گرفتن نوزادشان لاف زده اند). نوزاداني كه مبهوت مي شوند، به سرعت هر دو دست و پا را به بيرون مي اندازند و سپس آنها را به داخل مي كشند. اين رفلكس مورو ناميده مي شود. حتي در يك ماهگي، كودك شما غريزه راه رفتن را دارد. اگر پاهاي يك نوزاد را در حالي كه از بدنش حمايت مي كنيد روي يك سطح محكم قرار دهيد، به نظر مي رسد كه چند قدم برمي دارد.

اگرچه كودكان يك ماهه ممكن است بتوانند سر خود را در حالي كه روي شكم دراز مي‌كشند بچرخانند، اما هنوز قدرت گردني براي حمايت از سر خود را در حالت ايستاده ندارند. اطمينان حاصل كنيد كه هر زمان كه كودك خود را بلند مي كنيد يك دست زير سر او بگذاريد.

خواب

به دنيا آمدن كار سختي است. در چند هفته اول، به نظر مي رسد كه تنها چيزي كه نوزاد تازه متولد شده شما مي خواهد بخوابد. در واقع نوزادان 15 تا 16 ساعت در روز مي خوابند. اين ساعات ممكن است نامنظم باشد، زيرا كودك هنوز با چرخه طبيعي روز و شب سازگار نشده است. مي‌توانيد با محدود كردن فعاليت‌ها به روز و ساكت، تاريك و كسل‌كننده نگه‌داشتن اوضاع در شب، به كودك خود كمك كنيد تا خود را تنظيم كند. در نهايت به آنها اشاره مي شود كه روز براي بازي و شب براي خواب است.

 

منبع: مقاله اينجا است


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۲۸:۰۷ توسط:erfan موضوع: نظرات (0)